nuffnang

mereka yg kuhargai

Tuesday 10 August 2010

memilih peranti untuk Netbook anda

 Netbook semakin menjadi pilihan pada hari ini,baik yang belajar atau juga sudah bekerja.Rekabentuk serta saiznya yang kecil dan ringan membuatkan ianya menjadi pilihan ramai.Malah kemunculan Netbook Bajet yang berharga 1000 ke bawah mula membanjiri pasaran Tempatan.





Malangnya kerana kekangan saiznya,Netbook mempunyai beberapa kekurangan yang terdapat pada notebook atau laptop,seperti memori yang kecil,tiada pemacu optikal atau bluetooth.Namun dengan peredaran masa,kekurangan ini dapat diatasi.Dibawah,saya sertakan 10 peranti yang berguna untuk netbook anda.





1.Pemacu Keras Luaran




Western Digital my Pasport Elite atau versi Essential,Toshiba atau mana-mana pemacu keras luaran menjadi pilihan.Walaupun mungkin netbook anda memiliki memori yang besar,tidak rugi memiliki Pemacu Keras luaran ini.Antaranya ialah ianya senang dipasang dimana-mana komputer,jadi sekiranya anda tertinggal netbook and semasa persidangan,Pemacu Keras Luaran ini mungkin mampu menyelamatkan anda.




2.Pemacu Optikal

Tiada satu pun Netbook yang memiliki Pemacu Optikal.Ini kerana ruang yang teramat terhad untuk memuatkannya didalam Netbook anda.Sebab inilah,orang ramai selalu terbahagi antara ingin memiliki Netbook atau Notebook kerana tiadanya Pemacu Optikal.Namun sekarang wujudnya Pemacu Optikal mudah alih yang murah serta mampu dimiliki dari jenama Sony,Toshiba,LG sera bermacam-macam lagi.
3.Tetikus mini

Boring dengan wayar tetikus yang berbelit-belit semasa mengunakannya.Kenapa tidak mengunakan tetikus mini yang dilengkapi ciri bluetooth.Harganya juga murah,malah mempunyai jarak sehingga 15 meter.

4.Adapter bluetooth

Tidak semua Netbook dilengkapi dengan Bluetooth,semuanya bergantung kepada harga model anda.Anda boleh menambahkan peranti Bluetooth pada Netbook anda seperti D-Link atau Kensington.
5.Hab USB

Kerana saiznya yang kecil juga,Netbook biasanya memiliki hanya 2 Hab USB,tetapi cukupkah 2 itu.Ada banyak peranti yang kita mahu pakai bukan semasa mengunakanya seperti speaker,cooling fan lain-lain.Untuk itu,terdapat banyak dipasaran peranti Hab USB yang memiliki 4 atau b port yang berguna.




6.Papan kekunci penuh

Muatkah jari anda terutamanya yang besar jarinya untuk menaip di Netbook mereka.Malah ianya kadang-kadang menimbulkan masalah bukan.Antara pilihan ialah Logitech yang memiliki 3 port USB di tepi.


7.Pad Penyejuk

Netbook sama seperti notebook yang mana ianya akan menjadi panas apabila digunakan.Maka sistem penyejukan penting untuk mengelakkan kerosakan pada netbook anda.Antara jenama pilihan ialah logitech,laptop chill map dan lain-lain.


8.Speaker

Sedia maklum bahawa bunyi juga cmemainkan peranan penting semasa mengunakan Notebook.Baik semasa melayari internet sambil mendengar lagu mp3,bermain games atau menonton video.Terdapat banyak pilihan untuk memilih speaker,baik yang mahal atau murah.Apa yang penting ialah Mutu bunyi Speaker itu.Saya menyarankan anda mencuba dahulu bunyi Speaker yang ingin dibeli.Ujinya dengan mp3,mp4,video dari Youtube atau pun video dari dvd.Setela berpuas hati,barulah dibeli.

 9.Sarung Netbook
Berikanlah perlindungan pada Netbook anda daripada sebarang unsur yang boleh mencacat atau merosakkanya.Sarung pelindung Netbook terdapat banyak dipasaran,malah banyak diantaranya memiliki rekabentuk serta corak yang menarik.Pilihlah yang menyerlah identiti anda.

                                         repaircasingnotebook.wordpress.com

10.Pemacu flash

3 comments:

  1. bagos la belog yang penuh ilmu..heheh. kucen pon sgt comel..tapi shoutbox kat mane ek? sng sket nak tinggal jejak... :) ouh2 btw, suda follow kamu juga!

    ReplyDelete
  2. @Contact Lens Kelabusudah cuba buat shotbox,tapi x jadi pon.lagipon x faham sangat manual dier,saudara boleh tolong.ok sama-sama follow ker,thanks

    ReplyDelete
  3. Cool, you have the full list there :)

    ReplyDelete

post menarik dari saya

Related Posts with Thumbnails